måndag 14 mars 2011

Sele eller halsband på hundarna?

Jag ser alltfler hundar med sele på sig på och det gläder mig. Av gammal vana sätter de flesta hundägare på sina hundar halsband och tänker inte nämvärt mer på det. Så har man alltid gjort och det är väl ok. men  i takt med att vi blir medvetna om vårt eget välbefinnande så blir vi även medvetna om hundens välbefinnande.
För många hundar innebär halsbandet obehag, smärta, frustration och stress.
Halsen är ett mycket känsligt parti på både människor och djur och att ha något runt halsen kan upplevas som mycket obehagligt speciellt om det stryper åt och ibland även hindrar lufttillförseln. Många hundägare reagerar själva på hur hemskt det låter när hundens halsband stryper åt.
Jag har arbetat med sele på hundar under många år och informerar alla kursdeltagare på mina kurser om dels hur negativt halsband kan vara men också om att det finns alternativ.
Hundens anatomi runt hals o nacke är likadan som vår dvs. vi vet alla hur lite som behövs för att vi skall få spänningar i nacken med ibland huvudvärk som följd. Samma sak med hundarna, men där halsbandet ligger an mot halsen varje dag, år efter år. Är det inte hunden som drar iväg eller gör ett ryck i halsbandet så är det vi som är oförsiktiga men effekten blir densamma; spänningar i nacken som är mer eller mindre smärtsamma.
Jag vet själv hur hemskt det är att gå omkring med spänningar och ont i nacken, jag blir irriterad och hemskt trött av det.
Detta är många hundars vardag, och de kan dessutom inte berätta för oss hur de mår.
Vad många inte heller vet är att halsbandet ofta fungerar som en trigger för att hunden skall dra i kopplet. Obehaget runt halsen skapar stress och frustration hos hunden vilket leder till att den drar mer i kopplet än vad den skulle gjort annars. Det är nämligen så att smärta och obehag lätt leder till stress hos både mäniskor och djur och de flesta stressade hundar jag träffat har dragit mycket i kopplet.
Det behöver inte vara så!
Idag finns det jättebra selar att köpa, men man behöver lite kunskap så att man köper rätt sele till sin hund.

Jag jobbar med två likartade selar men de fungerar på lite olika sätt, dessa finns även till försäljning hos oss på Hundharmoni;
1) vanligt y-sele som avlastar nacke och halsparti  och som är anatomiskt riktigt för hunden som drar eller för den växande hunden. Bilden nedan visar ett y-sele


                   
2) specialdesignat  y-sele med tillhörande koppel, jobbar med hundens balanspunkter så att den inte har full balans och därmed inte full styrka att dra.
Är 100% hundvänligt och mycket effektivt. Som en bieffekt upplevs hunden dessutom som lugnare, vilket är kalas.
Helt suveränt för både hunden och människan som håller i kopplet.
På bilden nedan är det min Bella som har den på sig.






Jag kan inte räkna alla de gånger jag bytt halsbandet mot ett sele på en stressad hund som drar i kopplet, och effekten kommer ganska direkt, hunden drar betydligt mindre intensivt och den blir lugnare och lättare att kommunicera med.

Tyvärr finns fortfarande stryphalsband att köpa, vilket är helt otroligt med tanke på skadeeffekterna som finns beskrivna.
Jag avråder även ifrån de sk antidragselar som finns att köpa som bygger på att när hunden drar, dras linorna ihop som går únder hundens framben och de känsliga armhålorna, vilket både gör ont på hunden och kan skapa fula skavsår. Inte snällt mot hunden! Bilden nedan visar en sådan sele.
















Avslutningsvis vill jag bara säga att vill du vara snäll mot din hund och vill du undvika stress, smärta och skador på nacken, använd ett bra SELE till den.

1 kommentar:

  1. Hej jag läste här ditt inlägg om halsband o sele på hundar, jag har själv en 9månader gammal mellanpudel som jag har provat olika selar till, men hon går ur dom, så idag när jag va i en zooaffär i malmö rekommendera hon mig en kattsele, och den kan hon inte gå ut som hon lyckats ur dom andra selarna, testa oxå en dressyrsele men den skavde sönder hennes päls back i nacken. Kram från Carin och Bella i Oxie i Skåne

    SvaraRadera