tisdag 10 maj 2011

Att göra rätt från början

  Haft en helt underbar dag på jobbet idag.
Träffade bl.a. en nybliven valpägare med en alldeles bedårande 14 veckors valp, som i väntan på att valpkursen skall börja, kom för valp-rådgivning. Det var en mycket hundklok kvinna som hade haft hundar förut, men det var ett tag sedan och hon ville veta att hon var på rätt spår med sin lilla valp.
Vi hann med mycket på 1,5 timme, saker som är viktiga att ha koll på med en liten valp, och som är så bra att veta för att undvika alla fel, man annars lätt gör.
Vi började med att gå igenom inlärningens grunder dvs. hur hundar lär sig olika saker i livet och då menar jag BÅDE bra och dåliga saker. Med dåliga saker menar jag de sakerna hunden gör som vi som hundens ägare inte alls gillar.
Vi pratade om vikten av att inte ge valpen uppmärksamhet på saker den gör, som hon inte vill att den skall göra, då många felbeteenden ofta är inlärda och belönade av valpens omgivning. Jag tror att valpens ägare fick några aha-upplevelser där. (Alla valpar älskar uppmärksamhet)
Hon fick även verktyg för att snabbt kunna avbryta valpen, när det behövs.
Jag klickade in valpen på några minuter och visade henne sedan hur man effektivt tränar den på bl.a sitt och att inte hoppa. Eftersom jag älskar klickerträning, blev jag jätteglad när hon med entusiasm genast ville lära sig denna fantastiska träningsmetod.
Vi pratade om fördelen med rätt utrustning dvs. att ha sele på valpen  för att förebygga framtida problem, och för att vara snäll mot den känsliga valphalsen.
Stress och överaktivering och hur man förebygger detta, hann vi också med samt lite om koppelträningens grunder innan valpen blev trött och kröp in i sin lilla transportväska.
Valpägaren var mycket nöjd med det som hon fick med sig hem, och jag känner en sådan tacksamhet över att kunna göra skillnad - skillnad för valpen, då det blir RÄTT REDAN FRÅN BÖRJAN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar